منطقه هانا واقع در جزایر هاوایی از جغرافیای خاصی برخوردار است. بارانهای شدید خاک آتشفشانی منطقه را اشباع کردهاند و فرسایش کوهها سطوحی شیبدار از جنس گل چسبنده ایجاد کرده است که عبور از آنها حتی برای اتومبیلهای آفرود نیز دشوار است. اما در این هوای مرطوب و مملو از پشه امیدها برای فتح زمینهای گلی با ورود تویوتا تاکوما TRD Pro افزایش مییابد. این شرایط میتواند چالش خوبی برای بررسی تواناییهای تاکوما باشد.
ظاهر تاکوما ۲۰۱۷ انسان را به یاد نسل دوم دوج رم میاندازد که جزییات آن با دقت بیشتری طراحی شده باشد. در همان نگاه اول با وجود جلوپنجره بزرگ، سپرها و صفحه نقرهای نصب شده در زیر خودرو (اسکید پلیت) متوجه یک پیکاپ اسپرت با قابلیتهای بالای آفرود میشویم. در جلوپنجره TRD Pro به جای نشان سه بیضی تویوتا، عبارت TOYOTA را با همان رسم الخط قدیمی و نوستالژیک مشاهده میکنیم. مه شکنها که در تاکومای استاندارد نیز کوچک بود در TRD Pro باز هم کوچکتر شده تا شاید نمای اسپرت خودرو را تقویت کند. اما گذشته از همه آنها اگر میخواهید از مدل اتومبیل مطمئن شوید نشان TRD Pro را میتوانید پایین پنجره راننده مشاهده کنید.
رنگ مورد علاقه من در تاکوما رنگ خاکی نظامی است که متاسفانه در TRD Pro در دسترس نیست. در عوض شما میتوانید یکی از سه رنگ سفید شیری، قرمز تیره یا خاکستری سیمانی را انتخاب کنید که این آخری بیشتر به فضای مرطوب و گلی و دامنه های گرمسیری این منطقه میآید.
علی رغم تغییرات اعمال شده در ظاهر تاکوما TRD Pro اما پیشرانه آن همان نمونه استانداردی است که در تاکوما استفاده میشود. یک موتور ۳٫۵ لیتری V6 با قدرت ۲۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ فوت پوند که برای انجام ماموریت محول شده به این پیکاپ کوهنورد کافی است. مانند بسیاری از محصولات تویوتا با تغییر روش احتراق موتور از چرخه اتو به چرخه اتکینسون مصرف سوخت کاهش یافته است. سیستم اگزوز در این نسخه ویژه تغییر کرده تا صدای پرطنین و لذت بخشی از آن به گوش برسد.
در واقع چیزی که در تاکوما TRD Pro از گشتاور مهمتر است نحوه توزیع آن بین چرخهاست که تویوتا با نصب یک دیفرانسیل مرکزی با قابلیت محدود کردن لغزش به خوبی از عهده این کار برآمده است. این دیفرانسیل مرکزی به همراه سیستمهایی مانند کنترل کشش و قفل دیفرانسیل عقب اجازه میدهد اتومبیل از سطوح شیبدار لغزنده عبور کند.
خودروی مورد آزمایش به خوبی از عهده عبور از مسیرهای گلی و همچنین سنگلاخهای آتشفشانی برمیآید. هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک توانایی کافی برای عبور از سطوح گلی و لغزنده را دارا هستند هرچند استفاده از گیربکس دستی به مهارت بیشتری احتیاج داشته و ممکن است کمی خسته کنندهتر باشد.
تویوتا در نسلهای قبلی تاکوما از کمک فنرهای بیلستن استفاده میکرد اما در نسل جدید از وظیفه به شرکت فاکس محول شده تا با مجهز کردن سیستم تعلیق تاکوما TRD Pro به فنربندی مستقل قدرتمند در هر چرخ به ویژه در هنگام عبور از مسیرهای آفرود با سرعت متوسط به جذب ضربات و پایداری خودرو کمک کند. همچنین با افزودن ارتفاع خودرو به میزان یک اینچ نرمی حرکت افزایش پیدا کرده است بنابراین تکانهایی که در اتومبیلهای دیگر موجب سرگیجه سرنشینان خواهد شد در تویوتا تاکوما TRD Pro اصلا احساس نخواهند شد.
در داخل خودرو شاهد یک فرم چهار گوش مانند هستیم که معمولا در اتومبیلهای آفرود عضلانی مثل هامر یا تویوتا اف جی کروزر شاهد آن هستیم. صندلیها و فرمان از پوشش چرمی برخوردار بوده و نشان TRD Pro بر روی آنها به چشم میخورد. سیستم ارتباطی سرگرمی پیشرفته تاکوما موسم به انتون در این نسخه خاص به دوربین گوپرو نیز مجهز شده تا بتوان تصاویر باکیفیتی را از لحظات آفرود سواری ثبت کرد. سواری خودرو همانطور که گفته شده کاملا راحت بوده و به عنوان یک پیکاپ متوسط از تجهیزات خوبی بهره مند است.
از دیگر ویژگیهای بارزی در ظاهر خودرو به چشم میخورد رینگهای ۱۶ اینچی با طراحی مخصوص و رنگ مشکی براق است که در وسط آن عبارت TRD به رنگ قرمز مشاهده میشود. دو نوع تایر گودیر چهار فصل و بی اف گودریچ KO2 برای این پیکاپ قابل سفارش است که نوع دوم در فورد رپتور ۲۰۱۷ هم مورد استفاده قرار گرفته است. هر دوی لاستیکها برای حرکت روی مسیرهای سنگی و گلی بسیار مناسب هستند.
تویوتا تاکوما TRD Pro فقط بصورت دو کابین عرضه میشود و قیمت پایه آن ۴۱۷۰۰ دلار خواهد بود که ۵۴۰۰ دلار آن هزینه تجهیزات ویژه آفرود مانند کمک فنرهای فاکس، دیفرانسیل مرکزی و … میباشد.
TRD Pro در بازار چند رقیب مطرح دارد که نزدیکترین آن نیسان فرانتیر Pro-4X میباشد که با قیمت کمتر و البته تجهیزات کمتر عرضه میشود. جنرال موتورز نیز دو محصول در این سطح ارائه میکند که عبارتند از شورلت کلرادو و جمس کانیون که هر دو قیمتی بالاتر از تاکوما دارند اما با بسته ویژه ZR2 عملکردی فوقالعاده نیز خواهند داشت و البته نباید فورد رپتور را نیز از یاد برد. اما اگر به دنبال اتومبیلی هستید که در عین توانمندی بالا در مسیرهای آفرود راحتی سرنشینان را نیز تا حد زیادی تضمین کند تویوتا تاکوما TRD Pro انتخاب عاقلانهای خواهد بود.