زمانی که هیوندا النترا جدید در اوایل سال جاری وارد بازار شد، ما با یک خودروی کسل کننده طرف شدیم. هرچند نقطه ضعف اساسی در الترا وجود نداشت اما چیزی که بتواند هیجان را به راننده انتقال دهد نیز در آن به چشم نمیخورد. این سدان کامپکت از قیمت مناسب و تجهیزات قابل قبولی برخوردار بود اما تجربه رانندگی با آن به هیچ وجه خاص و منحصر به فرد محسوب نمیشد.
هیوندای این موضوع را خیلی زود درک کرد و طرح تولید نسخه اسپرت آن را کلید زد تا بتواند روح و هیجان بیشتری به کالبد آن بدمد. روی کاغذ به نطر میرسد همه چیز بهتر شده باشد. موتور قویتر، تعلیق محکمتر و ظاهر اسپرتی که هیوندای با اضافه کردن برخی از قطعات به النترا داده است. النترا اسپرت از یک موتور ۱٫۶ لیتری توربو به قدرت ۲۰۱ اسب بخار برخوردار است که نیروی تولید شده توسط یک گیربکس شش دنده دستی یا هفت دنده دو کلاچه اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
فنرهای پیچشی در چرخهای عقب با سیستم چند میلهای مستقل برای هر چرخ جایگزین شده و ترمز ها، رینگها و تایرها، بزرگتر شدهاند. تجهیزات دیگری مانند صندلیهای اسپرت و فرمان اسپرت با قسمت پایینی مسطح ، از دیگر ویژگیهای النترا اسپرت هستند.
النترا اسپرت با گیربکس دستی، قیمتی معادل ۲۱۶۵۰ دلار دارد که با توجه به این قیمت از تجهیزات قابل قبولی شامل صندلیهای چرمی و گرمکندار، چراغهای LED جلو، ورود بدون کلید و صفحه نمایش هفت اینچی مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو برخوردار است. با پرداخت ۲۴۰۰ دلار دیگر میتوانید از بسته پرمیوم شامل صفحه نمایش بزرگتر، هدایت ماهوارهای، هشت بلندگو با صدای دالبی، سیستم ارتباطی بلولینک هیوندای، سانروف برقی، رصد نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و دوربین دید عقب بهرهمند شوید. چنین لیست بلندی از تجهیزات در کنار گارانتی طولانی مدت و قیمتی کاملا معقول و به صرفه، النترا اسپرت را به رقیبی جدی برای کامپکتهای سدان دیگر تبدیل کرده است. این اتومبیل ممکن است بهطور کامل متحول نشده باشد، اما بی شک جذابیتهای آن افزایش یافته است.
به لطف تایرهای جدید و سیستم تعلیق ارتقا یافته، اکنون پایداری النترا اسپرت در سطوح لغزنده و پیچها به مراتب افزایش یافته است. گشتاور ۱۹۵ فوت پوندی که از دور موتور ۱۵۰۰ به بعد در اختیار راننده است با توجه به ظرفیت موتور، کاملا راضی کننده میباشد. صندلیهای النترا در پیچها به خوبی از سرنشینان حمایت کرده و ترکیب خوبی از راحتی و هیجان را به ارمغان میآورند. این سدان اکنون بر روی جاده به مراتب پر قدرتتر و دلپذیرتر از قبل ظاهر میشود و میتواند خواستههای خریداران را برآورده کند.
البته هنوز بعضی نقاط ضعف کوچک در آن باقی است. به عنوان مثال ارتباط بین فرمان و سیستم تعلیق آنطور که باید نبوده و به نظر میرسد خوردو دچار اندکی بیشفرمانی است. ضمن اینکه فرمان برقی النترا بیش از حد نرم و روان بوده و وزن لازم برای یک خودروی اسپرت را ندارد. در واقع در زمان چرخاندن فرمان به نظر میرسد ارتباطی بین آن و تایرها وجود ندارد.
با وجود اینکه کلاچ و اهرم تعویض دنده، هر دو نسبت به نسخه عادی الکترا بهبود عملکرد داشتهاند، اما هنوز جای کار بیشتری وجود دارد تا بتوان آنها را برازنده یک خودروی اسپرت دانست. البته جای شکرش باقی است که هیوندای هنوز سه نوع تنظیم برای کلاچ النترا ارائه میدهد. تعویض دنده گیربکس DCT اتوماتیک نسبتا سریع بوده، اما به پای گیربکس فولکس واگن نمیرسد. عملکرد آن نسبت به سایر محصولات هیوندای مانند ولستر که از گیربکس مشابه استفاده میکنند، بهتر است. اما تا رسیدن به استاندارد های بالایی این کلاس، راه درازی در پیش میباشد.
در کنار ویژگیهای فنی و دینامیکی النترا اسپرت ظاهر آن نیز دستخوش تغییراتی شده که جذابیتهای بصری بیشتری به آن بخشیده است. اضافه شدن رینگ های ۱۸ اینچی با طراحی ویژه، رکابهای جانبی، چراغهای روزتاب LED، جلو پنجره تغییر یافته، چراغهای LED نعل اسبی در عقب و قطعات اسپرت در زیر سپرهای جلو و عقب، نمای کلی النترا شباهت کاملی به یک سدان اسپرت کامپکت دارد.
در داخل خودرو بهجز فرمان، تنها نکته قابل ذکر که میتوان آن را نشانه اسپرت بودن دانست پوشش چرمی مشکی رنگ صندلیها با خطوط دوخت قرمز میباشد. جنس قطعات داخلی با نمونه استاندارد یکسان بوده و البته از کیفیت خوبی برخوردارند. کلیه دکمهها و سویچها مانند نمونه اصلی طراحی مناسب و تا حدودی محافظهکارانه دارند.
النترای معمولی بیش از حد اقتصادی بوده و صرفا برای استفادهد روزمره ساخته شده بود و بدین سبب نسخه اسپرت از ابتدا کار دشواری پیش رو داشت. نباید از النترا اسپرت انتظار رقابت پایاپای با فورد فوکوس ST و فولکس واگن GTi را داشت؛ کما اینکه قیمت این سدان نیز به مراتب کمتر از رقبای اسپرتتر خود میباشد. البته خود هیوندای اعتقاد دارد النترا اسپرت میتواند به خوبی با مزدا ۳ و نسخه غیر Si هوندا سیویک رقابت کرده و حس هیجان بالایی به راننده منتقل کند. در یک جمله باید گفت که با درنظر گرفتن قیمتی که برای النترا اسپرت پرداخت میکنید، اتومبیلی با قابلیتهای اسپرتی مناسب و فهرست کاملی از امکانات و تجهیزات رفاهی دریافت میکنید.