هاشم یکهزارع اظهار کرد: ایران خودرو در فاصله سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ میلادی ۱۰ محصول جدید را از طریق توسعه دو پلتفرم جدید به بازار عرضه خواهد کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین، وی ادامه داد: ما با این رویکرد میخواهیم سطح همکاریهای خود را گسترش دهیم و نکته مهم این است که دیگر به دنبال یک شریک خارجی نیستیم. وقتی امکان برقراری همکاری با سایر خودروسازان جهانی وجود دارد ما نباید مانند دورههای گذشته به یک خودروساز بین المللی وابسته شویم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: با توجه به آنکه در آستانه برگزاری چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو هستیم و قطعا در این مرحله حضور شرکتهای خارجی بیش از سالهای گذشته خواهد بود سایر خودروسازان، قطعه سازان و تمام بخشهایی که در این حوزه فعالیت میکنند پیشنهادات خود را آماده کنند تا شرکت های خارجی بدانند چه فرصتهای در صنعت خودروی ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه در همایش سال گذشته ما بیش از سه پیشنهاد به شرکتهای خارجی دادیم، خاطرنشان کرد: یک آنکه سایتهای موجود خودمان را میتوانیم به تولید محصولات هر یک از شرکای استراتژیک اختصاص دهیم. دوم این بود که ایران خودرو می تواند سایتهای موجود را و شبکه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصی این شرکا را نیز ایجاد کند. سومین گزینه پیشنهادی ما طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک بود.
یکهزارع ادامه داد: با برگزاری سه همایش متناوب بین المللی خودرو تمام شرکتهای خودروسازی جهان میدانند که ایران دیگر مونتاژ کار نیست و میخواهد در زمینه تولید و طراحی خود گام بردارد و در این زمینه سیاستهای راهبردی مکتوبی دارد لذا برای تحقق اهداف ترسیم شده باید مذاکرات را جدی گرفت تا نتیجه رضایت بخش حاصل شود.
وی افزود: سال گذشته زمانیکه سومین همایش بین المللی صنعت خودرو برگزار شد سه هدف تا سال ۲۰۱۷ میلادی مدنظر قرار گرفت. نخست همکاری با خودروسازان مطرح جهانی برای تولید خودروی جدید، دوم بهبود بهره وری و کیفیت و در نهایت بهکارگیری توان برونسپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی.
وی با بیان اینکه در آن زمان به دلیل اینکه تحریمها چند ماهی برداشته شده بود و برجام رنگ و بوی عملیاتی به خود گرفته بود وعده برای رسیدن به سه هدف در سطح بین المللی کار دشواری بود، اظهار کرد: اما با گذشت چند ماه و نتیجه بخش بودن مذاکرات خودرویی فاز اول اهداف عملیاتی شد و توانستیم با شرکتهای مختلفی گفت و گو کنیم که نتایج آن مشخص شده و در ادامه طی ماههای آینده نیز پدیدار خواهد شد.
یکه زارع خاطرنشان کرد: نمونه به سرانجام رسیدن بخشی از مذاکرات را میتوان در قرارداد ایران خودرو با شرکت های بین المللی پژو و بنز دید. در این همکاریها یکی از الزامات صادرات ۳۰ درصدی محصولات مشترک و دیگری داخلی سازی محصولات از شروع ۴۰ درصد در سال نخست و حداقل ۷۰ درصد در سه سال بعد است.