نبض بازار | قیمت گوشی, قیمت خودرو, قیمت طلا و سکه, قیمت ماشین

نبض بازار , لیست قیمت خودرو صفر مدل 96,قیمت خودرو ایران خودرو,قیمت طلا,قیمت سکه,قیمت گوشی سامسونگ,لیست قیمت گوشی هواوی,قیمت گوشی اپل,قیمت خودرو سایپا

نبض بازار | قیمت گوشی, قیمت خودرو, قیمت طلا و سکه, قیمت ماشین

نبض بازار , لیست قیمت خودرو صفر مدل 96,قیمت خودرو ایران خودرو,قیمت طلا,قیمت سکه,قیمت گوشی سامسونگ,لیست قیمت گوشی هواوی,قیمت گوشی اپل,قیمت خودرو سایپا

اخبار خودرو

به گزارش اخبار خودرو ، در سال ۱۹۷۷ استیو جابز کامپیوتر اپل ۲ را به بازار معرفی کرد که به عنوان یک قابلیت ویژه از نمایشگر رنگی برخوردار بود! یک سال بعد بی ام و اولین نسل از سری ۷ را تولید نمود. هدف بی ام و برای ایجاد سری ۷ ساده بود. ساخت یک سدان لوکس چهار در با قابلیت های بالا و سواری چابک. معروف ترین نسخه این نسل سری ۷ که با کد E23 شناخته می‌شد، ۷۳۳i با موتور ۳٫۲ لیتری شش سیلندر خطی بود. خروجی ۱۷۷ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر در آن زمان کاملا مناسب بود. اولین نسل سری ۷ از یک گیربکس ۴ دنده دستی بهره می‌برد که با پرداخت ۵۳۰ دلار بیشتر می‌شد گیربکس ۳ دنده اتوماتیک نیز سفارش داد.

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

طراحی این نسل از سری ۷ به عهده پل براک بود که قبل از آن محصولات سری ۳، ۵ و ۶ را نیز طراحی کرده بود. در ۷۳۳i جلوپنجره کوسه ای بی ام و با آن نشان کلیوی شکل به سبکی سنتی به چشم خورده و مانند زمان حال ویژگی های یک بی ام و کاملا در آن قابل تشخیص بود. امکاناتی که این اتومبیل را در رده خودروهای لوکس قرار می‌داد نیز در نوع خود جالب توجه است و می‌توان به عنوان مثال به جاسیگاری تعبیه شده در روی درب های عقب اشاره کرد.

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

اما اکنون با یک فاصله نزدیک به چهل سال مدل ۱۹۷۸ در کنار مدل ۲۰۱۶ قرار گرفته است. ابعاد سری ۷ جدید از هر لحاظ بزرگ تر از اجداد خود بوده و طبیعتا امکانات رفاهی این دو نیز قابل مقایسه نیست. اما از لحاظ طراحی حتی می‌توان گفت مدل ۱۹۷۸ در زمان خود از طراحی هماهنگ تری نسبت به نسل جدید سری ۷ برخوردار بوده که این را مدیون خطوط طراحی ساده و کاربردی خود می‌باشد.

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

در طراحی داخلی نیز تفاوت چهل ساله بین نسل اول سری ۷ و بی ام و ۷۵۰i ایکس درایو ۲۰۱۶ به خوبی ملموس است. با وجود بکار بردن مواد مرغوب در مدل کلاسیک اما فضای داخلی تقریبا بطور کامل به رنگ مشکی بوده و فقط در بخشی از پنل درب و اهرم تعویض دنده از چوب استفاده شده و گویا تلاش چندانی برای خلق یک اثر جذاب در طراحی داخلی نشده است.

در سمت چپ فرمان یک پنل کوچک که پیش از آن در سری ۶ نیز استفاده شده بود به چشم می‌خورد که اطلاعاتی درباره سطح روغن، لنت های ترمز، چراغ های عقب و … می‌دهد. صندلی ها بلند و راحت می‌باشند اما برای یک رانندگی هیجان انگیز مناسب نیست. فضای صندلی های عقب کاملا جادار است و اگر گوش کردن به رادیو یا نوار کاست و سیگار کشیدن شما را سرگرم نکند احتمالا حوصله تان در سری ۷ مدل ۱۹۷۸ سر خواهد رفت!

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

در ۷۵۰i طبیعی است که با وجود موتور ۴٫۴ لیتری V8 به قدرت ۴۴۵ اسب بخار و به ویژه سامانه ایکس درایو که قدرت را بین چهار چرخ توزیع می‌کند دینامیک رانندگی در سطح بسیار بالاتری قرار دارد اما در سری ۷ رفاه مهمتر از دینامیک رانندگی است که در این زمینه صندلی های عقب با قابلیت تغییر زاویه تکیه گاه تا ۴۸ درجه، ماساژور و گرمکن و تبلت های ۱۰ اینچی پشت صندلی های عقب و ترکیبی از چرم و چوب و آلومینیوم؛ حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. در واقع طی این چهل سال راحتی سری ۷ بی ام و به اندازه یک آپارتمان مجلل در منهتن نیویورک افزایش یافته است.

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

با این حال بی ام و ۷۳۳i نیز از قابلیت های دینامیکی خوبی برخوردار بوده و موتور ۳٫۲ لیتری ۶ سیلندر آن را به یکی از چابک ترین سدان های لوکس آن زمان تبدیل کرده بود. عملکرد گیربکس و کلاچ نیز نرم بوده و همراه با صدای گیرای موتور تجربه جالبی را خلق می‌کند. ترمزهای هر چهار چرخ به صورت دیسکی بوده و به سرعت ۷۳۳i را در جای خود میخکوب می‌کند. ضمن اینکه نباید نقش تایرها در نرمی سواری و ترمزگیری خوب را نیز از یاد برد.

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

همانطور که گفتیم صندلی های ۷۳۳i در پیچ ها حمایت خوبی از سرنشین به عمل نمی‌آورند که البته در ۷۵۰i به هیچ وجه شاهد این مشکل نیستیم. در مدل ۲۰۱۶ انبوهی از فناوری های پیشرفته و دیجیتالی موجب ارتقا شگفت انگیز قابلیت های دینامیکی شده و حالت های رانندگی مختلف می‌تواند سلیقه های گوناگون را راضی کند که چنین چیزی اصولا در سال ۱۹۷۸ وجود خارجی نداشت.

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷

در ۷۵۰i انتقال قدرت از موتور تویین توربو V8 به نرمی هرچه تمام تر صورت می‌گیرد. عمل تعویض دنده در صورت انتخاب حالت دستی گیربکس هشت دنده اتوماتیک با استفاده از پدال های پشت فرمان صورت می‌گیرد که قطعا بسیار راحت تر از اهرم تعویض دنده ۷۳۳i خواهد بود. تعلیق بادی به همراه میله های ضد غلتش موجب شده پایداری و ثبات ۷۵۰i در پیچ ها بسیار بهتر از ۷۳۳i باشد. سیستم های پیشرفته ای مانند فناوری خودران، پارک خودکار و دوربین های دید در شب با قابلیت تشخیص عابرپیاده و حیوانات که در ۷۵۰i بطور استاندارد وجود دارد اصولا در زمان تولید ۷۳۳i فقط در فیلم های علمی تخیلی قابل مشاهده بود.

این مقایسه نشان می‌دهد صنعت خودروسازی در این چهار دهه به چه پیشرفت هایی در زمینه ایمنی، راحتی و البته عملکرد فنی دست یافته است. شاید چهل سال آینده با مقایسه محصولات آن زمان بی ام و با ۷۵۰i فعلی با شگفتی های بیشتری مواجه شویم.

منبع : automobilemag

متن کامل مطلب چهل سال پیشرفت، مقایسه اولین و آخرین نسل بی ام و سری ۷ منتشر شده در سایت اخبار خودرو.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.