کمتر کسانی هستند که هیوندای را به عنوان خودرویی که به آن علاقمند هستند خریداری کنند و معمولا محصولات این شرکت کره ای از استایل لازم برخوردار نبوده و فروش بالای آنها به دلیل اقتصادی و به صرفه بودن میباشد.
اما مدیران هیوندای در آخرین مدل هیوندای i30 تصمیم به تغییر این رویه گرفتهاند. این خودرو به عرضه عمومی آن از ماه مارس ۲۰۱۷ آغاز میشود از سواری خوبی به ویژه در سرعتهای بالا برخوردار بوده و به موتوری قدرتمند مجهز میباشد.
طراحی، توسعه و آزمونهای هاچ بک متوسط هیوندای در اروپا صورت گرفت تا بطور ویژه مناسب ذائقه مشتری اروپایی باشد. هیوندای تلاش کرده در کنار یک سواری مناسب و راحت به ظاهر و تزیینات i30 نیز بپردازد و به گفته یوچن سنگپیل i30 هر آنچه مورد انتظاری مشتری امروزی است را دارد؛ و قطعا این ادعای کمی نیست.
در اینکه ظاهر خودرو نسبت به نسل قبل بهبود یافته شکی نیست. ویژگیهای اصلی نسل جدید i30 جلوپنجره آبشاری و دماغه برجسته میباشد که جلوپنجره مذکور به عنوان مشخصه ای جدید قرار است در تمام محصولات آینده هیوندای استفاده شود.
طراحی بیش از آنکه دلپذیر باشد هوشمندانه است و به عنوان مثال جذابیت خودروهای اصیل اروپایی مثل رنو مگان جدید و پژو ۳۰۸ را ندارد. در برخی نقاط بدنه ردپای هاچ بکهایی مثل فولکس واگن گلف، اپل آسترا و فورد فوکوس به چشم میخورد که چراغهای LED عقب با زوایای تیز از جمله این موارد میباشد.
در داخل کابین و از مدلهای تیپ SE و بالاتر شاهد نمایشگر لمسی ۸ اینچی با کیفیت تصویر بالا هستیم و البته برای تیپ های پایین تر نمایشگرهای کوچکتر نصب خواهد شد. تجهیز سیستم ارتباطی و سرگرمی به اپل کارپلی و اندروید اتو موجب شده تا بتوان انواع گوشیهای هوشمند را به خودرو متصل نمود و اطلاعات آنها را در صفحه نمایش مشاهده کرد.
پوشش بالای داشبورد و پنل دربها جنسی نرم دارد. اما پنلی که در طول داشبورد و تا فرمان امتداد داشته جنسی سخت و ارزان دارد و راننده برای هر بار استارت زدن خودرو با این بخش برخورد خواهد داشت. فرمان خودرو با پوشش چرمی وضعیت بهتری دارد و صندلیها نیز در مسافرت های طولانی سواری راحتی به ارمغان خواهند آورد.
در زیر این بدنه شاسی خودرو با استفاده از مواد سبک وزن تولید شده که به گفته سازنده ویژگیهای دینامیکی و سواری i30 را بهبود بخشیده است. برای خریداران این هاچ بک سه پیشرانه در نظر گرفته شده که شامل موتور کاملا جدید ۳ سیلندر بنزینی توربو و موتور آشنای ۱٫۶ لیتری دیزل میشود.
اما موتوری که به پیشبینی هیوندای با بیشترین استقبال مشتریان مواجه خواهد شد ۱٫۴ لیتری بنزینی توربو است که اتومبیل این تست نیز به همین پیشرانه مجهز میباشد. طبق بررسیهای صورت گرفته پس از رسوایی دیزلگیت فولکس واگن، گرایش مشتریان به اتومبیل های بنزینی افزایش یافته و هیوندای نیز به خوبی در i30 این نکته را مدنظر قرار داده است.
بر روی کاغذ شتاب i30 معادل ۸٫۹ ثانیه و مصرف سوخت آن ۴٫۷ لیتر در صد کیلومتر است. آلایندگی خودرو ۱۲۴ گرم در کیلومتر است که تقریبا معادل مکان TCe با قدرت به مراتب کمتر میباشد. شما فقط با پرداخت ۱۰۰۰ پوند بیشتر میتوانید اتومبیل خود را به گیربکس هفت دنده اتوماتیک دوکلاچه مجهز کنید که انتخاب وسوسه کنندهای است.
موتور ۱٫۴ لیتری به اندازه کافی چابک بوده و در بزرگراهها پرقدرت نشان میدهد. البته اگر بخواهید مصرف سوخت را مدیریت کرده و با دورهای پایین حرکت کنید اندکی احساس کندی خواهید کرد اما باید بین مصرف سوخت پایین یا شتاب بالا یکی را انتخاب کنید. هرچند واکنش موتور به پدال گاز مناسب بوده و هر زمان با فشار بیشتر به پدال میتوانید سبقت بگیرید و شاسی نیز با مقاومت پیچشی مناسب جرات اجرای مانور در سرعتهای بالا را به راننده میدهد. در مقابل شاسی فرمان چندان تیز نیست و در جاده های پرپیچ و خم کوهستانی حس لازم را از جاده به راننده منتقل نمیکند اما در عین نیازی به تصحیح دائمی مسیر حرکت در داخل دایره پیچ نیز وجود ندارد.
ماموریت اصلی i30 اگرچه به فضای داخل شهر برمیگردد اما در جاده و اتوبان نیز علمکرد خیلی خوبی داشته و حرکت آن در سرعت های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت کاملا نرم و قابل کنترل میباشد. اما باید دید در مقابل رقبای قدری مانند فورد فوکوس و رنو مگان چه خواهد کرد. لازم به ذکر است در سرعت های بالا صدای باد و تایر خودرو تا حدودی در داخل اتاق شنیده میشود.
تجهیزات شاخص در هیوندای مورد آزمایش از تیپ SE پرمیوم میباشد عبارت است از رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی، تهویه مطبوع دوگانه، چراغهای LED حساس به تاریکی، و صندلیهای چرمی گرمکندار. از نظر تجهیزات و امکانات ایمنی نیز میتوان به ترمز خودکار اضطراری، هشدار برخورد از جلو، حفظ حرکت بین خطوط و هشدار خواب آلودگی راننده اشاره کرد.
I30 در کلاس خود از صندوق باری بزرگ با ابعاد ۳۹۵ لیتر برخوردار است که ۱۵ لیتر بیشتر از فولکس گلف میباشد. با خواباندن صندلیهای عقب این مقدار به ۱۳۰۰ لیتر افزایش خواهد یافت که باز هم از رقیب آلمانی بیشتر است. ردیف عقب جای چندانی برای سرنشینان نداشته و اشکودا اکتاویا در این خصوص انتخاب بهتری خواهد بود.
در پایان باید گفت هیوندای i30 نسبت به نسل قبلی خود پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشته، اما هنوز شخصیت یک اتومبیل باکلاس را ندارد. قطعا i30 یک اتومبیل خوش ساخت و اقتصادی است اما رقبای بسیار خوبی مانند رنو مگان و اپل آسترا را در مقابل خود دارد. در یک کلام خرید این هاچ بک انتخابی از روی منطق خواهد بود تا احساسات.