کمپانی فراری قرار است در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۷ از یکی از خاصترین محصولات تاریخ خود رونمایی کند. این ابرخودرو که بر اساس مدل ۱۲ سیلندر برلینتا تولید شده، ۸۱۲ سوپرفست نام دارد و قویترین و سریعترین فراری تاریخ لقب خواهد گرفت.
۸۱۲ سوپرفست نه تنها مجموعهای کامل از فناوریهای پیشرفته و تجهیزات نوآورانه میباشد بلکه نقطه عطفی در تاریخ اتومبیلهای ۱۲ سیلندر فراری نیز محسوب میشود. اتومبیلهایی که تاریخ آنها از ۱۹۴۷ آغاز گردیده و ۷۰ سال ادامه داشته است.
فراری ۸۱۲ یک میراثدار واقعی برای F12 برلینتا و F12 tdf میباشد و در عین حال آغازگر دوران جدیدی برای اسب سرکش فراری خواهد بود. قدرت بالا و هیجان غیرقابل وصف تنها بخشی از قابلیتهای این فراری میباشد و بر روی پیست و جاده از بهترین عملکردی که از یک فراری انتظار میرود برخوردار است. در عین حال صاحبان ۸۱۲ میتوانند از راحتی رانندگی نیز لذت ببرند تا با قاطعیت بتوان گفت که ۸۱۲ سوپرفست از جذابیتهایی همه جانبه برخوردار است.
فراری ۸۱۲ سوپرفست به یک موتور ۶٫۵ لیتری V12 تنفس طبیعی به قدرت ۸۰۰ اسب بخار مجهز است و با این خروجی باید آن را پرچمداری جدید برای کلاس سوپراسپرتهای موتور وسط نامید. بیشترین قدرت فراری در دور موتور ۸۵۰۰ قابل دسترسی میباشد و نسبت قدرت به حجم موتور ۱۲۳ اسب بخار بر لیتر میباشد. این آمار و ارقام به حدی تحسین برانگیز است که هیچ اتومبیل موتورجلویی حتی نزدیک به آن نیز نشده است. بدین ترتیب فراری بار دیگر قابلیتهای غیرقابل بحث خود در موتورهای V12 را به نمایش گذاشته است. جذابیتهای این موتور V12 وقتی بیشتر میشود که صدای گیرای خارج شده از اگزوز را نیز به آن اضافه کنیم که خود حاصل کار پیچیده مهندسی است.
حداکثر گشتاور پیشرانه ۷۱۸ نیوتن متر است که در دور ۷۰۰۰ قابل دسترسی است. اما ۸۰ درصد گشتاور از دور ۳۵۰۰ به بعد نیز در اختیار راننده است و این یعنی حتی در دورهای پایین نیز فراری از کشش و مانورپذیری بالا برخوردار است.
این قدرت و گشتاور بالا حاصل سیستم تزریق مستقیم سوخت با فشار ۳۵۰ اتمسفر میباشد. در واقع این کارایی بالا تاکنون منحصرا برای پیشرانه اتومبیلهای فرمول یک استفاده میشد و اکنون برای اولین بار بطور استاندارد در یک خودروی جادهای نیز مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
فراری ۸۱۲ سوپرفست به یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه مجهز است. این گیربکس با برخورداری از ضریب دنده خاص تعویض دندهها را در زمان کوتاهتری انجام میدهد که باعث تیزتر شدن واکنش به پدال گاز خواهد شد.
۸۱۲ به پیشرفتهترین سیستمهای کنترلی مجهز است که معمولا در کانسپتهای پیشرفته به چشم میخورد و در نتیجه هندلینگی بینظیر برای آن به ارمغان آورده است. فراری برای اولین بار در محصولاتش از سیستم EPS (فرمان الکتریکی) اسپرت استفاده کرده و ترکیب آن با نسخه پنجم سامانه اختصاصی SSC فراری (کنترل لغزش و انحراف خودرو) بسیار عالی جواب داده و موجب شده است بتوان از تمام قدرت و گشتاور موتور بدون از دست رفتن کنترل خودرو استفاده کرد.
در این فراری از تجربیات به دست آمده در F12 tdf نیز بخوبی استفاده شده و با بهسازی نرم افزارها و سیستمهای کنترلی، کیفیت سواری و هندلینگ افزایش یافته است.
طراحی ۸۱۲ سوپرفست در مرکز طراحی فراری موسوم به فراری استالینگ سنتر صورت گرفته و یک بازنگری در زبان طراحی محصولات موتورجلوی فراری محسوب میشود. خطوط و حجمهای اسپرت که به خوبی با یکدیگر ادغام شده اند کاملا با قدرت و سرعت بالای فراری هماهنگی دارد.
ظاهر کلی ۸۱۲ به یک فست بک شباهت دارد و به وضوح الهام گرفته از مدل افسانهای ۳۶۵ GTB4 مدل ۱۹۶۹ میباشد. المانهایی مانند کاپوت کشیده و قسمت عقب جمع و جور به علاوه گلگیرهای عضلانی همانقدر ظاهر خودرو را پرقدرت نشان میدهد که موتور V12 قدرتمند است. حتی چراغهای تمام LED جلو علاوه بر اینکه با خطوط خود موجب بهبود حرکت هوا در اطراف خودرو میشوند به خشن و تهاجمیتر نشان دادن ظاهر آن نیز کمک میکنند.
در نمای عقب چراغهای دایرهای شکل دوبل خبر از بازگشت فراری به سنتهای قدیمی خود میدهد. اسپویلر به خوبی در بدنه خودرو جذب شده و در عین هماهنگی تفکیک مناسبی بین نمای عقب و سایر بخشهای به وجود آورده است. دو اگزوز دوبل که در قابی فیبرکربنی قرار گرفتهاند به علاوه دیفیوزر برجسته و سرخ رنگ جذابیتهای ظاهری بالا را تکمیل کردهاند.
مانند سایر انواع فراری در ۸۱۲ نیز آئرودینامیک و طراحی ظاهر در مقوله جدانشدنی از یکدیگر محسوب میشوند. به عنوان مثال دو ورودی هوا در جلو که از کنار چراغها آغاز و در پشت آنها پایان مییابد و ورودی هوای عقب که از پشت ستون B آغاز و تا قبل از چراغهای عقب امتداد دارد را میتوان نام برد.
به مناسبت ۷۰ سالگی فراری رنگ جدیدی برای ۸۱۲ سوپرفست در نظر گرفته شده که روسو ستانتا نام دارد.
طراحی داخلی کابین ۸۱۲ در عین اینکه از بهترین مواد برخوردار بوده و کاملا راحت میباشد اما نسبت به برلینتا که نیم نگاهی به لوکس بودن داشت از جنبههای اسپرتی بالاتری برخوردار است.